Virtuele realiteit (VR) is een door een computer gegenereerde simulatie van een virtuele wereld. Het maakt gebruik van virtuele objecten, geluiden en andere zintuiglijke prikkels om een meeslepende gebruikerservaring te creëren. VR wordt al enige tijd gebruikt, maar de technologie is pas sinds kort betaalbaar voor de consument. Naar schatting hadden 131 miljoen mensen toegang tot VR in 2021. De populariteit van apparaten zoals Google Cardboard en de massale hype rondom mobiele games die VR bevatten hebben de technologie voor de meeste mensen toegankelijk gemaakt. Dit artikel gaat in op wat VR is en hoe het werkt
Hoe werkt virtual reality?
Virtual reality werkt door je te omringen met beelden, geluid en andere zintuiglijke prikkels om de illusie te wekken dat je in een andere wereld of situatie bent. VR-headsets hebben een scherm voor elk oog, waardoor licht wordt geblokkeerd en de drager wordt ondergedompeld in een digitale omgeving. Het scherm toont de virtuele scène vanuit het perspectief van de drager, zodat het lijkt alsof zich er daadwerkelijk bevindt. Om deze illusie te creëren, worden beelden van de virtuele wereld op de schermen getoond, synchroon met de hoofdbewegingen van de drager. De beelden worden gecreëerd met behulp van zeer krachtige computers. Zintuiglijke prikkels zoals tast en reuk kunnen in de virtuele omgeving worden opgenomen door andere apparaten aan de mix toe te voegen. Zo kunnen bijvoorbeeld speciale handschoenen worden gebruikt om de drager het gevoel te geven dat hij iets in de virtuele wereld aanraakt. Geluid is een belangrijk onderdeel van de VR-ervaring, dus kunnen koptelefoons of luidsprekers worden gebruikt om geluiden in de virtuele omgeving te horen. Je kunt tegenwoordig ook zelf een 360 video laten maken!
Virtual Reality toepassingen
VR kan op vele manieren worden gebruikt en kent vele toepassingen, waaronder entertainment en educatie. Ook in de gezondheidssector wordt het al veel ingezet. VR-entertainment omvat games, films en andere vormen van meeslepend entertainment. De game-industrie is een belangrijk onderdeel van de VR-industrie, met meer dan 6 miljard euro uitgegeven aan VR-gaming in 2018. VR kan worden gebruikt om een educatieve ervaring te creëren, waarbij gebruikers naar plaatsen of situaties kunnen reizen die anders onmogelijk zouden zijn. VR voor onderwijs is niet alleen bedoeld voor schoolkinderen; het kan door mensen van alle leeftijden worden gebruikt om over allerlei onderwerpen te leren.
Je kunt terecht bij VR bedrijf Nederland voor alles wat je nodig hebt bij het maken van een VR video.